Més pati.

MÉS PATI!

Tota escola ha de viure en una renovació i un canvi constant, un canvi que reflexi la realitat de la societat en la que vivim. Adaptar-se a les necessitats del infants de la societat actual és una tasca a la que les escoles ens hem d’encomanar per tal de satisfer les seves necessitats i assolir els objectius establerts. En l’actualitat, la gran quantitat d’informació i l’elevat  consum material ens pot portar a un conflicte de com seleccionar la informació d’interès o com realitzar un consum assenyat. Per això estudiar i vetllar per iniciatives com la següent ens pot portar a afavorir el desenvolupament de valors relacionats amb el criteri propi, l’acció de pensar, gaudir del reciclatge i aprendre amb una franja de temps d’esbarjo, on també es gaudeix.
Així, aquesta proposta neix de la inquietud de millorar un espai lúdic i d’esbarjo de l’escola, al qual es creu que se li pot donar més amortització i més explotació didàctica.



L’aire lliure és un dels millors ambients per gaudir de l’exploració, la manipulació i l’aprenentatge d’una forma viva i activa. En diem viu i actiu perquè desperta l’interès i tots els sentits en l’individu, perquè ell, d’alguna manera, sent que hi forma part. Per això cal estudiar aquest espai i preparar-lo per afavorir aquesta interacció.
L’espai exterior d’una escola o escola bressol ja per naturalesa pròpia desperta curiositat i interès als infants, es un espai gran d’aire fresc, sol, pluja, però sobretot de llibertat de joc, de llibertat de relacions entre tot l’alumnat del centre al que correspon. Perquè no aprofitar aquesta predisposició dels infants a explorar i descobrir pel simple fet de trobar-se a un espai obert?
La base metodològica de la proposta és posar al seu abast recursos estudiats, però alhora ben senzills i simplificats, i que a més a més, no els deixin indiferents quan estiguin en aquesta franja d’esbarjo en el dia a dia de la llar.

A la llar d'infants el tractoret durant tot el curs hem vetllat per anar incorporant nous espais i nous materials, i aqui us podem ensenyar una mostra dels espais creats.

NEUMÀTICS

Els neumàtics s’han convertit en tot un clàssic als patis de les escoles, però podem anar més enllà per crear éssers fantàstics que acompanyin els jocs imaginaris dels infants, o circuits per afavorir el moviment i la motircitat gruixuda. O simplement poden servir per decorar, com a jardineres,  i fer del pati un espai més acollidor i alegre per als infants.



    CAIXES DE  PLÀSTIC

Aquest material pot tenir moltes sortides. Les caixes ens poden servir per realitzar activitats motrius com apilar, girar, pujar, entrar dins, posar-les en fileres o fins i tot, per fer-hi circuits. També poden afavorir a la creativitat dels infants creant trens, cotxes o casetes. També poden servir per emmagatzemar el material petit d’exterior, tan al terra com apilades en format prestatgeria.



     TENDA D’INDIS

Un amagatall sempre desperta la curiositat dels més menuts i la presentació d’aquest en concret, pot afavorir el joc simbòlic, els jocs de grup i la interacció entre els iguals. Amb canyes i  tela es pot fer un “tippy” de creació pròpia com els que hem creat nosaltres. 
A més a més, el tenim envoltat de troncs de fusta que s'utilitzen com a bancs o com a suport per enfilar-se.












LABERINT


Amb materials que estan en desús a la llar d'infants i una mica d'imaginació podem crear espais com aquet laberint que serveix per passar amb les motos, com amagatall o per passar-hi sorra o pedres pels seus forats.


TUBS, EMBUTS I COLADORS

Aquests elements són per jugar amb sorra, aigua o pedres, per poder-hi fer transvasaments, i les corresponents observacions.




CIRCUIT DE VEHICLES

Els infants més grans de la llar d'infants ja inicien el joc simbòlic i el joc de recreació, com ara el de fer rodar cotxets i trens per camins. Estarà bé disposar d'un espai al pati que ho permeti.



PISCINA DE BOLES

Aquest és un dels espais més nous del pati i esta sent tot un èxit: llençar pilotes, saltar dins la piscina, posar i treure...
   


LA CASA DE FUSTA

El pati de la llar d’infants El tractoret té el privilegi de disposar d’una gran caseta de fusta. Dintre podem trobar-hi catifes d'escuma, i ara un matalàs de cuna vell, per poder saltar, rodolar... A més a més les parets estan decorades amb reproduccions de quadres de diferents artistes: Joan Miró, Andy Warhol, etc.









       ARBRES TEMÀTICS

     Penjant tots els elements metàl·lics seleccionats a  un  arbresdel pati, obtenim l'arbre de la música. Penjant betes de colors, obtindrem l'arbre dels colors i els vent. I penjant-hi discs vells, tenim l'arbre de la llum que quan fa sol ens ofereix reflexos brillants.
     








     HORT

      Anar a regar amb els infants a l'hort, sobretot a les tardes que són una mic a més tranquil·les, és un goig, i més quan ells sols s'adonen dels canvis com l'aparició de maduixes o que els enciams i les cebes creixen.
      Plantar el jardí aromàtic a l'hort també va ser tot un encert, ja que en podrem collir i realitzar activitats d'estimulació sensorial amb els menuts.








     ZONA DE GESPA

    Disposar d'aquest espai és genial per a una llar d'infants degut al petit que és l'alumnat. Aquesta zona té moltes possibilitats, ja sigui com espai que permet als nadons gatejar i estar estirats a l'aire lliure sense els perills que comporta posar-se sorra o pedres a la boca, com espai d'activitats psicomotrius per a tot l'alumnat,on poden anar descalços, rodolar, relaxar-se, estirar-se a observar les fulles o el cel.

    



     ALTRES MATERIALS: PISSARRA/ESCALES







AGRAÏMENTS

Des de la llar volem aprofitar aquest post per agrair a les famílies i a l'ajuntament de Vilademuls, que han col·laborat amb nosaltres aconseguint-nos materials o ajudant-nos a preparar algun dels espais. 

Moltes gràcies.







Comentarios